Az Extra Lessonról
Mi az Extra Lesson?
Az Extra Lesson foglalkozás során a gyermekek egyénre szabott, speciális mozgás-, beszéd-, rajz- és festésgyakorlatokat végeznek, megtámogatva az idegrendszerük érését, ami kiemelkedő hatással van fejlődésükre.
Az Extra Lesson egy különleges, holisztikus szemléletű, emberismereten alapuló segítő pedagógiai módszertan.
Elméletét Audrey E. McAllen dolgozta ki Angliában, melynek alapjai Rudolf Steiner antropozófiai tanításain nyugszanak. Az Extra Lesson kifejezés különórát jelent, melynek célja, hogy a fejlesztő terápiás folyamat során elmozdítsa a pszichés és testi akadályokat a fejlődés útjából, ezáltal segítse a gyermek képességeinek kibontakoztatását, és létrejöjjön a gyermekben a valódi belső harmónia és egyensúlyi érzés.
Kinek ajánlott?
A foglalkozások iskolás kortól javasoltak, akár felnőtteknek is, az alábbi tünetek esetén:
• iskolai képességek megerősítéséhez, kudarcok megelőzéséhez (különösen ajánlott pl. koraszülött, megkésett mozgás- vagy beszédfejlődésű gyermeknek, vagy ha kimaradt, rövid ideig tartott a kúszás/mászás);
• tanulási nehézségek esetén (figyelemzavar, olvasási- írási-, számolási nehézség, koncentrációs képesség nehézségei);
• szorongás, beilleszkedési problémák esetén;
• mozgáskoordinációs problémáknál;
• térbeli és időbeli tájékozódási nehézségnél;
• emlékezeti nehézség és memóriazavar esetén.
Az Extra Lesson fejlesztő foglalkozásokra a waldorf iskolában a szülőkkel egyeztetve, az osztálytanítók javaslata alapján kerül sor.
Az Extra Lesson folyamata:
Egy szülői kapcsolatfelvétellel (anamnézis) indul, hogy a lehető legjobban megismerhessem a gyermeket. Ezután egy részletes, 1,5 órás vizsgálat következik a gyermekkel, mely az antopozófiai, pedagógiai, pszichológiai alapoknak köszönhetően nagyon sok területet érint (pl. auditív és vizuális figyelem, viselkedés, mozgáskoordináció, reflexintegráció, középvonali sorompók jelenléte, egyensúly, ritmusérzék, észlelési és áramlási folyamatok, légzés, téri tájékozódás, testtudatosság, rajzelemzés…). Mindezek által feltárul, hogy hol vannak elakadások, gátak, valamint betekintést kaphatunk a gyermek aktuális állapotáról, fejlődési szintjéről, és az inkarnálódási folyamatáról.
Hiszen ha például a gyermek mozgásfejlődése nem volt zavartalan, akkor olyan akadályok alakulhatnak ki, amelyek a későbbi fejlődését akadályozó tényezővé válhatnak, s emiatt lehetséges, hogy a gyermek nehezebben fog teljesíteni az iskolában is.
A felmérés kiértékelését követően ismét szülői beszélgetés következik, javaslatokkal. Ezek egy része az otthoni tevékenységekre is vonatkoznak, hiszen a gyermek a családi rendszerből érkezik, így a otthoni támogatásra is szüksége van a pozitív változáshoz.
Milyen egy foglalkozás?
Az egyénre szabott foglalkozások heti 1 vagy 2 tanórás alkalmak, melyek epochális rendben épülnek egymásra. Általában ráhangolódással kezdünk, ezt követik a speciális, az idegrendszer érését támogató, „alsó” érzékekre is ható, mozgásos gyakorlatok (nagymozgás, finommotorika, szem-kéz-láb koordináció, áramlások,…). Ehhez a „szokásos” papíron és ceruzán kívül, különleges, minőségi, természetes alapanyagú eszközöket is használunk pl. rézgolyó, babzsákok, labdák, festékek, golyók, zsinórok. A foglalkozás végén egy harmonizáló festéssel zárunk. Így lesz „kerek” egy foglalkozás, ezáltal pozitívan hatunk az idegrendszeren kívül a cranoiszakrális rendszerre, a légzésre, a keringésre, valamint mindhárom alapterületre: a gondolkodásra, az érzésre és az akaratra.
Dobrocsi Laura
(Waldorf Extra Lesson fejlesztő szakpedagógus és gyógypedagógus)